Kącik logopedy
Kącik logopedy
W naszym przedszkolu zajęcia z terapii logopedycznej prowadzi
mgr Izabela Kalembkiewicz -
pedagog, logopeda ze specjalizacją surdologopeda, specjalista Wczesnej Interwencji i Wspomagania Rozwoju Małego Dziecka
Godziny pracy logopedy:
wtorek, czwartek - 7:45 - 12:45
JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE MOWY?
Mowa jest sprawnością i jak każda sprawność wymaga doskonalenia. Jedyną drogą do jej nabywania jest kontakt ze środowiskiem, a więc przyjmowanie prawidłowych wzorców mowy poprzez osłuchanie się z nią w najbliższym otoczeniu. To ile i w jaki sposób mówimy do dziecka ma duży wpływ na rozwój jego mowy.
Rodzice powinni:
- Jak najwięcej mówić do dziecka. Ciepły i łagodny głos matki działa na dziecko wyciszająco i uspokajająco. Mówmy do dziecka powoli i wyraźnie.
- Dostarczać bodźców dźwiękowych, śpiewać, nucić piosenki, słuchać bajek dźwiękowych i uspokajającej muzyki.
- Obserwować dziecko czy reaguje na dźwięki z otoczenia. Dobry słuch jest warunkiem rozwoju mowy.
- Wiedzieć, że w procesie rozwoju mowy występują okresy nasilenia i względnego zastoju. Zastój przypada zwykle na czas nauki chodzenia, kiedy to malec fascynuje się nową umiejętnością i zwiększonymi możliwościami poznawania świata. Po opanowaniu sztuki chodzenia znów wraca do pilnej pracy nad mową. Warto jednak stymulować rozwój ruchowy np. przez rozwijanie sprawności manualnych czy kształtowanie poczucia rytmu.
- Karmienie piersią sprzyja rozwojowi mowy, ponieważ ssanie dziecka to najlepsze w tym okresie ćwiczenie języka, warg i policzków.
- Mówić poprawnie! Nie spieszczaj! To nie rodzice mają się uczyć mowy od dziecka, ale dziecko od rodziców!!!
- W dzieciach drzemie naturalna skłonność do mówienia, uważajmy na to, aby jej nie gasić! Stwarzajmy dziecku okazję do wypowiedzenia tego co przeżyło. Niech opowie nam bajkę, którą obejrzało, podzieli się wrażeniami z przedszkola, wymyśli zakończenie do czytanego przez nas opowiadania.
- Nie należy też karać ani zawstydzać za wadliwą wymowę, gdyż hamuje to chęć do mówienia, a w konsekwencji proces rozwoju mowy. Warto udać się po pomoc do specjalisty.
- W okresie kształtowania się mowy nie należy dziecka leworęcznego zmuszać do pisania prawą ręką, gdyż zaburza to funkcjonowanie mechanizmu mowy co w konsekwencji może prowadzić do jąkania.
- Jeśli u naszego dziecka zauważymy opóźniony rozwój mowy, warto wybrać się do logopedy.
opracowała logopeda Izabela Kalembkiewicz
Etapy rozwoju mowy
Mowa dzieci nie rozwija się jednakowo.
Typowe zmiany językowe występujące u 3-latków to:
U dziecka 4-letniego
Mowa dziecka 5-letniego jest już właściwie zrozumiała.
Dziecko 6-letnie powinno mieć już utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.
Jeśli rozwój mowy jest opóźniony należy niezwłocznie skontaktować się z logopedą.
opracowała surdologopeda Izabela Kalembkiewicz
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE
MOTORYKĘ NARZĄDÓW MOWY
WARGI:
1) szerokie otwieranie i zamykanie ust (ziewanie);
2) wysuwanie warg do przodu (dzióbek) i wykonywanie ruchów okrężnych;
3) rozciąganie kącików ust przy otwartych wargach;
4) rozciąganie kącików ust przy zamkniętych wargach;
5) parskanie konika;
6) wibracje warg (motorek);
7) rozciąganie i zaokrąglanie warg;
8) granie palcami na wargach;
9) unoszenie górnej wargi do nosa;
10) wciąganie warg w głąb ust.
JĘZYK:
1) wysuwanie języka;
2) język szeroki i wąski;
3) mlaskanie czubkiem języka, środkiem języka (konik);
4) kotek oblizuje się po wypiciu mleka;
5) liczenie ząbków;
6) lizanie miodu z talerzyka;
7) wypychanie językiem policzków;
8) przeciskanie języka między zębami;
9) unoszenie języka do nosa;
10) młynek – przy zamkniętych ustach wolno krążymy językiem pod wargami w lewo i prawo.
POLICZKI:
1) wciąganie lub nadmuchiwanie policzków;
2) przepychanie powietrza wewnątrz jamy ustnej.
ŻUCHWA:
1) otwieranie ust najszerzej jak się da;
2) energiczne ziewanie;
3) żucie gumy;
4) chwytanie dolnymi zębami górnej wargi i odwrotnie;
5) opuszczanie i zamykanie żuchwy przy zamkniętych wargach.
opracowała logopeda Izabela Kalembkiewicz
Kochani Rodzice!
Chcąc ułatwić Waszemu dziecku kontakty z rówieśnikami jak również komunikowanie się z otoczeniem, zwróćcie uwagę na poniższe aspekty:
1) Prawidłowy tor oddechowy (oddychanie przez nos).
Dziecko, które często choruje, ma przewlekły katar - nawet po jego ustąpieniu nadal oddycha ustami. Jeżeli zauważyłeś podobny stan u swojego dziecka, skonsultuj się ze specjalistą laryngologiem, który wykluczy ewentualność przerostu trzeciego migdałka u dziecka.
Przerost migdałka gardłowego może powodować częściowy niedosłuch, utrudnienia w oddychaniu, nosowe zabarwienie mowy. Na skutek płytkich oddechów, klatka piersiowa dziecka może być mało rozwinięta i płaska.
2) Stan słuchu swojego dziecka.
Po każdorazowym zapaleniu ucha, należy udać się na konsultację do lekarza, aby wykluczyć uszkodzenie słuchu.
PAMIĘTAJMY, ŻE PRAWIDŁOWA MOWA ZWIĄZANA JEST Z PRAWIDŁOWYM SŁYSZENIEM. Wszelkie uszkodzenia słuchu, wpływają na stan mowy. Nawet krótkotrwałe stany "gorszego słyszenia" związane z zapaleniem ucha, czy zwykłym katarem.
3) Prawidłowe połykanie pokarmów.
Sprawdź, czy u dziecka nie utrwalił się infantylny typ połykania pokarmów. Przy prawidłowym połykaniu, płyny nie wyciekają z jamy ustnej, język znajduje się przy podniebieniu, a wargi zaciskają się. Nieprawidłowe połykanie prowadzi do powstawania bądź pogłębiania wad zgryzu. Wady zgryzu z kolei związane są z powstawaniem różnorodnych wad wymowy.
Należy również zaniechać podawania dziecku jedzenia przez smoczek (najpóźniej od drugiego roku życia), ponieważ utrwala się w ten sposób nieprawidłowe połykanie,co pociąga za sobą kształtowanie się nieprawidłowego zgryzu. Długotrwałe ssanie smoczka przez dziecko powoduje również brak pionizacji języka - potrzebnej do realizacji niektórych głosek.
hosting & design intelline.pl | CMS by Kurdyk.com.pl