head

Kącik logopedy

    
 
Kącik logopedy
 
 
 
W naszym przedszkolu zajęcia z terapii logopedycznej prowadzi
mgr Izabela Kalembkiewicz -
pedagog, logopeda ze specjalizacją surdologopeda, specjalista Wczesnej Interwencji i Wspomagania Rozwoju Małego Dziecka
  
Godziny pracy logopedy:
 wtorek, czwartek - 7:45 - 12:45
 

 
JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE MOWY?
 
Mowa jest sprawnością i jak każda sprawność wymaga doskonalenia. Jedyną drogą do jej nabywania jest kontakt ze środowiskiem, a więc przyjmowanie prawidłowych wzorców mowy poprzez osłuchanie się z nią w najbliższym otoczeniu. To ile i w jaki sposób mówimy do dziecka ma duży wpływ na rozwój jego mowy.
Rodzice powinni:
  1. Jak najwięcej mówić do dziecka. Ciepły i łagodny głos matki działa na dziecko wyciszająco i uspokajająco. Mówmy do dziecka powoli i wyraźnie.
  2. Dostarczać bodźców dźwiękowych, śpiewać, nucić piosenki, słuchać bajek dźwiękowych i uspokajającej muzyki.
  3. Obserwować dziecko czy reaguje na dźwięki z otoczenia. Dobry słuch jest warunkiem rozwoju mowy.
  4. Wiedzieć, że w procesie rozwoju mowy występują okresy nasilenia i  względnego zastoju. Zastój przypada zwykle na czas nauki chodzenia, kiedy to malec fascynuje się nową umiejętnością i zwiększonymi możliwościami poznawania świata. Po opanowaniu sztuki chodzenia znów wraca do pilnej pracy nad mową. Warto jednak stymulować rozwój ruchowy np. przez rozwijanie sprawności manualnych czy kształtowanie poczucia rytmu.
  5. Karmienie piersią sprzyja rozwojowi mowy, ponieważ ssanie dziecka to najlepsze w tym okresie ćwiczenie języka, warg i policzków.
  6. Mówić poprawnie! Nie spieszczaj! To nie rodzice mają się uczyć mowy od dziecka, ale dziecko od rodziców!!! 
  7. W dzieciach drzemie naturalna skłonność do mówienia, uważajmy na to, aby jej nie gasić! Stwarzajmy dziecku okazję do wypowiedzenia tego co przeżyło. Niech opowie nam bajkę, którą obejrzało, podzieli się wrażeniami z przedszkola, wymyśli zakończenie do czytanego przez nas opowiadania.
  8. Nie należy też karać ani zawstydzać za wadliwą wymowę, gdyż hamuje to chęć do mówienia, a w konsekwencji proces rozwoju mowy. Warto udać się po pomoc do specjalisty.
  9. W okresie kształtowania się mowy nie należy  dziecka leworęcznego zmuszać do pisania prawą ręką, gdyż zaburza to funkcjonowanie mechanizmu mowy co w konsekwencji może prowadzić do jąkania.
  10. Jeśli u naszego dziecka zauważymy opóźniony rozwój mowy, warto wybrać się do logopedy. 
opracowała logopeda Izabela Kalembkiewicz
 

Etapy rozwoju mowy
 
Mowa dzieci nie rozwija się jednakowo.
Typowe zmiany językowe występujące u 3-latków to:
  •  przestawianie głosek w wyrazach (elementarz = emelemtasz, tramwaj = tjambaj)
  • opuszczanie sylaby początkowej lub końcowej (zupa pomidorowa = zupa midolowa, lokomotywa = komotywa)
  •  tworzenie nowych wyrazów na podstawie dwóch (zadzwonić + telefonować = zatelefonić)
  •  tworzenie nowych wyrazów na podstawie ich funkcji (żelazko = prasowaczka, kaczka = kwaczka, dentysta =zębista, maszyna do szycia = zszywaczka)
  •  głoska [r] może być wymieniana na [l] lub [j]
 
U dziecka 4-letniego
  • powinny już być wymawiane głoski syczące [s, z, c, dz]
  • może się już pojawić głoska [r] lub być wymieniana na [l]
  • często opanowanie głoski [r] jest dla dziecka takim sukcesem, że nadużywa jej zamieniając[l] na [r] (lalka = rarka, korale = korare). Jest to typowy objaw hiperpoprawności, z którego dziecko samoczynnie wyrasta.
  • głoski szumiące [sz,ż,cz, dż] są zastępowane przez syczące [s,z, c, dz]lubciszące[ś,ź, ć,] i jest to seplenienie fizjologiczne
 
Mowa dziecka 5-letniego jest już właściwie zrozumiała.
  • pojawiają się głoski [sz, ż,cz, dż], chociaż w mowie potocznej mogą być jeszcze zamieniane na [s,z,c,dz]
  • głoska [r] powinna być już wymawiana, ale często pojawia się dopiero w tym okresie.
 
Dziecko 6-letnie powinno mieć już utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.
 
Jeśli rozwój mowy jest opóźniony należy niezwłocznie skontaktować się z logopedą.
opracowała surdologopeda Izabela Kalembkiewicz
 

 
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE
MOTORYKĘ NARZĄDÓW MOWY
 
WARGI: 
1)     szerokie otwieranie i zamykanie ust (ziewanie);
2)     wysuwanie warg do przodu (dzióbek) i wykonywanie ruchów okrężnych;
3)     rozciąganie kącików ust przy otwartych wargach;
4)     rozciąganie kącików ust przy zamkniętych wargach;
5)     parskanie konika;
6)     wibracje warg (motorek);
7)     rozciąganie i zaokrąglanie warg;
8)     granie palcami na wargach;
9)     unoszenie górnej wargi do nosa;
10)   wciąganie warg w głąb ust.
 
JĘZYK:
 1)     wysuwanie języka;
2)     język szeroki i wąski;
3)     mlaskanie czubkiem języka, środkiem języka (konik);
4)     kotek oblizuje się po wypiciu mleka;
5)     liczenie ząbków;
6)     lizanie miodu z talerzyka;
7)     wypychanie językiem policzków;
8)     przeciskanie języka między zębami;
9)     unoszenie języka do nosa;
10)    młynek – przy zamkniętych ustach wolno krążymy językiem pod wargami w    lewo i prawo.
 
POLICZKI:
 1)     wciąganie lub nadmuchiwanie policzków;
2)     przepychanie powietrza wewnątrz jamy ustnej.
 
ŻUCHWA:
1)     otwieranie ust najszerzej jak się da;
2)     energiczne ziewanie;
3)     żucie gumy;
4)     chwytanie dolnymi zębami górnej wargi i odwrotnie;
5)     opuszczanie i zamykanie żuchwy przy zamkniętych wargach.
 opracowała logopeda Izabela Kalembkiewicz
 

 
Kochani Rodzice!
Chcąc ułatwić Waszemu dziecku kontakty z rówieśnikami jak również komunikowanie się z otoczeniem, zwróćcie uwagę na poniższe aspekty:

 1) Prawidłowy tor oddechowy (oddychanie przez nos).
 
Dziecko, które często choruje, ma przewlekły katar - nawet po jego ustąpieniu nadal oddycha ustami. Jeżeli zauważyłeś podobny stan u swojego dziecka, skonsultuj się ze specjalistą laryngologiem, który wykluczy ewentualność przerostu trzeciego migdałka u dziecka.
 
Przerost migdałka gardłowego może powodować częściowy niedosłuch, utrudnienia w oddychaniu, nosowe zabarwienie mowy. Na skutek płytkich oddechów, klatka piersiowa dziecka może być mało rozwinięta i płaska.
 
2) Stan słuchu swojego dziecka.
 
Po każdorazowym zapaleniu ucha, należy udać się na konsultację do lekarza, aby wykluczyć uszkodzenie słuchu.
PAMIĘTAJMY, ŻE PRAWIDŁOWA MOWA ZWIĄZANA JEST Z PRAWIDŁOWYM SŁYSZENIEM. Wszelkie uszkodzenia słuchu, wpływają na stan mowy. Nawet krótkotrwałe stany "gorszego słyszenia" związane z zapaleniem ucha, czy zwykłym katarem. 
 
3) Prawidłowe połykanie pokarmów.
 
Sprawdź, czy u dziecka nie utrwalił się infantylny typ połykania pokarmów. Przy prawidłowym połykaniu, płyny nie wyciekają z jamy ustnej, język znajduje się przy podniebieniu, a wargi zaciskają się. Nieprawidłowe połykanie prowadzi do powstawania bądź pogłębiania wad zgryzu. Wady zgryzu z kolei związane są z powstawaniem różnorodnych wad wymowy.
 
Należy również zaniechać podawania dziecku jedzenia przez smoczek (najpóźniej od drugiego roku życia), ponieważ utrwala się w ten sposób nieprawidłowe połykanie,co pociąga za sobą kształtowanie się nieprawidłowego zgryzu. Długotrwałe ssanie smoczka przez dziecko powoduje również brak pionizacji języka - potrzebnej do realizacji niektórych głosek.